got a question?

FAQs

Διαβάστε τις απαντήσεις στις πιο συχνές ερωτήσεις για διάφορα θέματα διατροφής και διαιτολογίας όπως τις αποτυπώνει η διαιτολόγος-διατροφολόγος Λένια Φραγκίσκου!

H διατήρηση της πνευματικής, ψυχικής υγείας-ισορροπίας και η σωματική ανάπτυξη του ανθρώπινου οργανισμού, σε όλα τα στάδια της ζωής, καθώς και η εξασφάλιση των ικανοτήτων του να κινείται και να παράγει, προϋποθέτουν το συνεχή και σε κατάλληλη αναλογία εφοδιασμό του με τις απαραίτητες θρεπτικές ουσίες (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, απαραίτητα λιπαρά οξέα, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία). Η διατροφή επηρεάζει όλα τα στάδια της ζωής μας. Μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή είναι ζωτική για την καλή υγεία. Αντίστοιχα, μια κακή διατροφή, φτωχή σε θρεπτικά συστατικά είναι επιζήμια και μας προδιαθέτει σε πλήθος νοσημάτων. Η Διατροφική Πυραμίδα  της Μεσογειακής Διατροφής αποτελεί πλέον την περισσότερο συνιστώμενη δίαιτα για την διατροφή μας. Ο πρώτος κανόνας καλής διατροφής, σε συνδυασμό με την καλή υγεία, ενθαρρύνει την κατανάλωση ποικιλίας τροφών από τις διάφορες ομάδες των τροφίμων για να επιτύχει ικανοποιητική πρόσληψη ενέργειας από τους υδατάνθρακες, τις πρωτείνες, τα λίπη και όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία). Άλλες τροφές είναι φτωχές και άλλες πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά αλλά καμία τροφή δεν περιέχει όλα τα συστατικά, γι’ αυτό και χρειάζεται μια ποικιλία τροφών.

Οι διάφορες βιοχημικές λειτουργίες του οργανισμού για να πραγματοποιηθούν απαιτούν την παρουσία διαφόρων βιταμινών και μετάλλων. Τα μικροθρεπτικά συστατικά ρυθμίζουν και καθοδηγούν όλες τις μεταβολικές διεργασίες του οργανισμού, όπως είναι η πυροδότηση της μυϊκής συστολής, η ρύθμιση του όγκου των υγρών του σώματος κτλ. Όταν ο οργανισμός δεν έχει την απαραίτητη ποσότητα βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων, οι μεταβολικές διεργασίες δεν εξελίσσονται κανονικά, δεν παράγεται η απαιτούμενη ενέργεια με συνέπεια ο οργανισμός να αδυνατεί να λειτουργήσει σωστά. Μειωμένη αντοχή και απόδοση, κόπωση, κατάθλιψη, φτωχός μυϊκός συντονισμός, τριχόπτωση, μειωμένη άμυνα του οργανισμού, μη σωστή αύξηση του μυϊκού όγκου και δύναμης παρά τη σωστή προπονητική διαδικασία σε περίπτωση που αθλούμαστε, καθυστερημένη ανάπτυξη στα παιδιά κτλ. είναι κάποια από τα συμπτώματα της έλλειψης βιταμινών.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως «ΥΓΕΙΑ» ορίζεται η κατάσταση κατά την οποία, ένα άτομο διαθέτει πλήρη σωματική και κοινωνική ευεξία και όχι απλώς η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας. Ένας από τους υπονομευτές της υγείας του σύγχρονου ανθρώπου είναι η παχυσαρκία. Η παχυσαρκία, αναμφισβήτητα η πιο σημαντική  διατροφική πάθηση στις ανεπτυγμένες χώρες που σύντομα φαίνεται ότι θα πλήξει και τις αναπτυσσόμενες, και το υπερβάλλον βάρος δεν αποτελεί μόνο αισθητικό πρόβλημα αλλά και σημαντικό και σε πολλές περιπτώσεις ανεξάρτητο παράγοντα κινδύνου για ένα πλήθος νοσημάτων, και ορισμένων μορφών καρκίνου, συμπεριλαμβανομένων των καρδιοαγγειακών παθήσεων, του Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2, του καρκίνου του ενδομητρίου, των παθήσεων της χοληδόχου κύστεως. Επιδεινώνει πολλούς από τους προδιαθεσικούς παράγοντες φθοράς των αγγείων, όπως είναι η υπέρταση και η υψηλή χοληστερόλη. Ο Αμερικανικός Καρδιολογικός Σύλλογος το 1998 προβίβασε την παχυσαρκία από συμπαράγοντα σε κύριο παράγοντα κινδύνου για ανάπτυξη στεφανιαίας νόσου. Επίσης έχει περιγραφεί η σχέση της παχυσαρκίας με νόσους όπως η οστεοαρθρίτιδα, προβλήματα σπονδυλικής στήλης (δισκοπάθειες), το σύνδρομο απνοιών στον ύπνο.

Τα προβλήματα υγείας τα οποία προκαλεί ή επιδεινώνει αυξάνονται με την ηλικία.         

Από την κατηγορία των παχύσαρκων ατόμων δεν εξαιρούνται δυστυχώς τα παιδιά και οι έφηβοι. Όπως αποδεικνύεται από μελέτες των διεθνών οργανισμών «American Society of Nutritional Studies και English Nutrition Society”, η εμφάνιση παχυσαρκίας κατά την παιδική και εφηβική ηλικία φαίνεται ότι αυξάνει την νοσηρότητα και την θνησιμότητα κατά την ενήλικη ζωή, λόγω του ότι τόσο το σωματικό βάρος όσο και η σύσταση του σώματος στην παιδική ηλικία αποτελούν σημαντικούς προδιαθεσικούς παράγοντες παχυσαρκίας κατά την ενήλικη ζωή. Ιδιαίτερα δε η περίοδος από 7-12 ετών θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμη καθώς η εμφάνιση παχυσαρκίας σε αυτές τις ηλικιακές ομάδες παιδιών έχει συσχετιστεί με αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων, καρκίνου του παχέος εντέρου, κ.α στην μετέπειτα ζωή τους.

Το συνολικό βάρος εγκυμοσύνης ανέρχεται περίπου στα 12,5Kg. Το Αμερικανικό Κολέγιο Μαιευτήρων Γυναικολόγων συνιστά μια αύξηση του σωματικού βάρους της μητέρας κατά 10-12 κιλά κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης. Η αύξηση αυτή γίνεται αποδεκτή από όλους τους μαιευτήρες ανά τον κόσμο. Θα πρέπει να έχετε υπόψη όμως ότι η αύξηση αυτή αφορά γυναίκες που ξεκινάνε την εγκυμοσύνη με φυσιολογικό, ή λίγο παραπάνω βάρος από το φυσιολογικό. Σε αντίθετη περίπτωση, όπως σε παχύσαρκες, ή ελλιποβαρείς γυναίκες, η συνιστώμενη αύξηση βάρους αλλάζει. Αν η αύξηση του βάρους ξεπεράσει κατά πολύ αυτό το προτεινόμενο όριο, τότε ο κίνδυνος για προβλήματα, όπως αύξηση της αρτηριακής πίεσης, σακχαρώδης διαβήτης, παχυσαρκίας που εκδηλώνεται στην μετέπειτα ζωή της μητέρας, αρχίζει να γίνεται ορατός

Το μητρικό γάλα περιέχει ποικίλους αντιλοιμώδεις παράγοντες και ανοσοκύτταρα που προστατεύουν το βρέφος από την πρόκληση λοιμώξεων, ενώ ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Αδιαθεσία, διάρροια, λοιμώξεις του αναπνευστικού, ωτίτιδες και ουρολοιμώξεις, εμφανίζονται πιο συχνά στα μωρά που δεν λαμβάνουν γάλα μητρικό, αλλά του εμπορίου.

Ο θηλασμός θα συνεχίσει να ευνοεί το μωρό σας, καθώς αυτό θα μεγαλώνει. Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι τα μωρά που έχουν θηλάσει παρουσιάζουν καλύτερη διανοητική ανάπτυξη σε σχέση με τα άλλα. Η διαφορά αυτή έχει αποδοθεί στην απουσία από κάθε άλλο εναλλακτικό είδος διατροφής, των πολυακόρεστων λιπαρών οξέων μακράς αλύσου (ιδιαίτερα αραχιδονικού και δοκοεξανοϊκού οξέος (DHA)) τα οποία είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη του νευρικού συστήματος. Τα παιδιά, επίσης, που στη βρεφική τους ηλικία σιτίστηκαν μόνο με εναλλακτικά είδη διατροφής είναι σε μεγαλύτερο κίνδυνο για την εμφάνιση εκζέματος, διαβήτη, καθώς και υψηλότερης αρτηριακής πίεσης, από αντίστοιχα παιδιά που σιτίστηκαν με θηλασμό. Ο θηλασμός παρουσιάζει πλεονεκτήματα εξίσου σημαντικά και για τις ίδιες τις μητέρες. Βοηθάει στην ευκολότερη απώλεια βάρους μετά τον τοκετό, προστατεύει από τον καρκίνο του μαστού και των ωοθηκών, και μειώνει τον κίνδυνο για ανάπτυξη οστεοπόρωσης.

Η διατήρηση του ενδεχομένου αυξημένου βάρους κατά την κύηση μπορεί να οδηγήσει σε παχυσαρκία. Συνεπώς, η επαναφορά της γυναίκας στο φυσιολογικό προ εγκυμοσύνης βάρος της είναι ουσιώδη και επιβάλλεται. Σε περίπτωση λοιπόν που κατά την κύηση επήλθε μεγάλη αύξηση του βάρους, συνιστάται σωστή και ισορροπημένη ήπια υποθερμιδική δίαιτα η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα απώλεια βάρους μέχρι 0.5 – 1.0 kg/εβδομάδα (£ 4 kg/μήνα). Είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως οι μητέρες που θηλάζουν δεν θα πρέπει να υποβάλουν τον οργανισμό τους σε μονόπλευρα ή αυστηρά υποθερμιδικά διατροφικά σχήματα.  Η υποβολή του οργανισμού σε τέτοια σχήματα οδηγεί σε μη επαρκή πρόσληψη θρεπτικών συστατικών (πρωτείνες, βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία κτλ) απαραίτητων, τόσο για την καλή λειτουργία του μεταβολισμού, όσο και για την διατήρηση της υγείας. Επιπρόσθετα, η εφαρμογή τέτοιων μη ισορροπημένων διατροφικών σχημάτων, επιφέρει μείωση της πολύτιμης για τον οργανισμό άλιπης μάζας (όπως νερό, μυική μάζα, κυτταρική μάζα κτλ), το οποίο οδηγεί μακροχρόνια σε αύξηση βάρους, παχυσαρκία

Γήρανση: ένα φαινόμενο φυσιολογικό και αναπόφευκτο το οποίο αρχίζει να γίνεται αντιληπτό μετά τα 40 χρόνια. Μπορεί να επιβραδυνθεί; Σε μια προσπάθεια να μελετηθεί η γήρανση και η μακροζωία, πολλές θεωρίες έχουν διατυπωθεί από τον επιστημονικό χώρο τις τελευταίες δεκαετίες, οι οποίες διακρίνονται σε γενετικές (η θεωρία του προγραμματισμένου γήρατος) και μη γενετικές. Τον πυρήνα του ενδιαφέροντος της επιστημονικής κοινότητας έχει συγκεντρώσει μια μη γενετική θεωρία, η θεωρία των ελευθέρων ριζών, η οποία έχει ερευνηθεί εκτενώς και έχει υποστηριχθεί από συνεχώς ενισχυόμενες αποδείξεις. Σύμφωνα με την ανωτέρω θεωρία, κύριο ρόλο στην διαδικασία της γήρανσης παίζει η οξειδωτική καταστροφή, που προκαλείται από την επίθεση των ελεύθερων ριζών με αποτέλεσμα την βλάβη στα κυτταρικά συστήματα του οργανισμού, όπως είναι οι κυτταρικές μεμβράνες, οι πρωτεΐνες, τα λιπίδια και το DNA (ο πυρήνας του κυττάρου). Οι ελεύθερες ρίζες είναι πιθανόν να επιταχύνουν το ρυθμό διαδικασίας της γήρανσης και να εμπλέκονται στο σύνδρομο της πρόωρης γήρανσης του οργανισμού. Ο μεταβολισμός των τροφών, η εντατική άσκηση, το στρες, η έκθεση του οργανισμού μας σε συντηρητικά τροφίμων, στον καπνό του τσιγάρου κτλ συμβάλλουν στη αυξημένη παραγωγή ελευθέρων ριζών στον οργανισμό μας.

Οι ελεύθερες ρίζες όμως δεν δρουν ανεξέλεγκτα. Στον οργανισμό μας υπάρχει ένα πολύπλοκο σύστημα άμυνας, που εκπροσωπείται από αντιοξειδωτικά ένζυμα, αντιοξειδωτικές βιταμίνες και μέταλλα. Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα αντιοξειδωτικών στον οργανισμό μας, τόσο επιβραδύνεται η διαδικασία της γήρανσης και η ανάπτυξη των σχετικών νόσων, με συνέπεια να επεκτείνεται η διάρκεια ζωής.

Η τροφή αποτελεί μια σημαντική πηγή αντιοξειδωτικών. Βιταμίνη C, Ε, σελήνιο, συνένζυμο Q10, καροτενοειδή, φλαβονοειδή…«Διάσημα» συστατικά!